Spesielt med de forskjellige værforholdene vi har er i Norge, burde alle bilister være kjent med hvor forskjellig føret kan være. Det mest åpenbare her er jo at vi må bytte fra sommerdekk til vinterdekk mot vinteren siden det ellers vil være mye større fare for ulykker. Når snøen og isen kommer er det lett for føreren å miste kontrollen over bilen, og det samme gjelder når det fosser på med regn. Ikke bare kan det bli glatt når regnet plasker ned, men vanndammer og veier som er delvis oversvømt kan også være mye farligere enn du skulle tro. Spesielt når det både regner og fryser på er det farlig – og det er viktig å alltid ha god oversikt over forholdene slik at du kan kjøre på en passende måte.Det er på en annen side en hvis gruppe bilførere som virkelig tar glede i andre kjøreforhold enn strake og glatte veier, og det er racerbilsjåføren – og deres fans ser ikke ut til å være noe særlig mindre entusiastiske heller. Selvfølgelig er det mange bilsporter der man skal ha gode veier uten noen komplikasjoner, med unntak av svinger. F1 er et av de mest populære eksemplene på dette. På den andre siden har vi mange forskjellige former for rally, og der kan vi havne på mange forskjellige veier. Her fyker bilene bortover på gjordveier gjennom hardt terreng der de kjører gjennom tykke skoger med ekstreme humper – og dette er bare en form for rally – på vinteren ser det rimelig forskjellig ut – selv om det fremdeles ikke er de mest komfortable omgivelsene det er snakk om.Mens enkelte bilsporter kan bli avlyst hvis været blir for ille, kan det fort være det motsatte i andre. Er det rally på vinteren for eksempel kan flere grener bli avlyst hvis det ikke er nok snø og is.